Groene Loper krijgt fysieke aanpassingen voor veiligere 30 km-zone
Onderstaand is een samenvatting van de Raadsinformatiebrief van 11 maart. Opvallend is dat o.a. het Wittevrouwenplein niet is meegenomen / on hold is gezet in relatie tot de ontwikkelingen (zie ook afbeelding onder aan deze pagina). Voor de originele Raadsinformatiebrief en de bijbehorende tekeningen klik hier
De gemeente Maastricht gaat de Groene Loper fysiek herinrichten om de verkeersveiligheid te verbeteren en ervoor te zorgen dat de maximumsnelheid van 30 km/u beter wordt nageleefd. Ondanks de invoering van een 30 km-zone eind 2023 blijkt uit snelheidsmetingen dat automobilisten nog steeds te hard rijden. De gemeente kiest daarom voor aanvullende maatregelen die de snelheid verlagen en de veiligheid van voetgangers en fietsers verbeteren.
Fysieke verkeersmaatregelen
Het ontwerp bevat drie belangrijke ingrepen:
- Verkeersplateaus op kruispunten
- Op kruispunten waar auto’s de Groene Loper oversteken, worden verhoogde verkeersplateaus aangelegd.
- Op sommige plekken komen ook zebrapaden om voetgangersveiligheid te vergroten.
- Doordat auto’s vaker moeten stoppen voor overstekende voetgangers, wordt de snelheid op natuurlijke wijze afgeremd.
- Kleinere verkeersplateaus op oversteekplaatsen
- Deze plateaus komen op oversteekpunten tussen de kruispunten, om de verbinding tussen oost en west te versterken.
- In plaats van zebrapaden worden hier markeringen aangebracht, omdat het aantal voetgangers op deze locaties lager is.
- Maatregelen voor snelle fietsers
- Om snelle fietsers, zoals gebruikers van e-bikes, van het voetpad naar de rijbaan te verplaatsen, worden op in- en uitgangen van de Groene Loper rood asfalt en markeringen aangebracht.
- Extra sturende inrichtingselementen zorgen ervoor dat fietsers zich veiliger voelen op de rijstroken en automobilisten bewust worden gemaakt van hun aanwezigheid.
Communicatie en gedragsverandering
Naast de fysieke aanpassingen komt er een uitgebreide communicatiecampagne in samenwerking met Zuid-Limburg Bereikbaar. Deze richt zich op zowel voetgangers als fietsers en moet ervoor zorgen dat gebruikers het gewenste gedrag vertonen op de Groene Loper. Via bebording en wegmarkeringen worden snelle fietsers aangemoedigd om de rijbaan te gebruiken, terwijl automobilisten eraan worden herinnerd dat fietsers daar ook mogen rijden.
Participatie en betrokkenheid bewoners
Het ontwerp is tot stand gekomen na een participatieproces waarbij bewoners en belanghebbenden, zoals de Fietsersbond, Arriva en de hulpdiensten, een adviserende rol hebben gehad. De gemeente heeft op verschillende momenten overleg gevoerd met Belangengroep de Groene Loper, die de wijken Wyckerpoort, Wittevrouwenveld, Scharn, Heer en Heugemerveld vertegenwoordigt.
Daarnaast vonden twee bijeenkomsten plaats met in totaal dertig bewoners en belanghebbenden, waarin knelpunten en mogelijke oplossingen werden besproken. Een brede inloopsessie in juli 2024 bood zo’n zestig bewoners de kans om feedback te geven op het ontwerp.
Vervolg en realisatie
Momenteel bereidt de gemeente de aanbesteding van de werkzaamheden voor. De fysieke aanpassingen worden naar verwachting in het najaar van 2025 uitgevoerd. De communicatiecampagne en gedragsaanpak starten eerder dat jaar. De gemeente houdt belanghebbenden op de hoogte van de ontwikkelingen via de website www.maastrichtbereikbaar.nl/groeneloper.
Deze samenvatting is vanuit de raadsinformatiebrief door chatgpt gegenereerd.

Geef een reactie