De gemeente wil nu niet laten onderzoeken of het spoorplan van Jo Coenen en Luc Soete haalbaar is. Het plan is maakbaar maar ‘nog steeds onbetaalbaar voor een gemeente.’

Dat schrijft burgemeester Wim Hillenaars op 28 maart in een brief aan de Buurtnetwerken Wittevrouwenveld, Wyckerpoort, Scharn, Heugemerveld, Ceramique, de buurtplatformen Heer en Wyck en het buurtcomité Scharn-West. De buurten hadden begin januari op zo’n onderzoek aangedrongen omdat zij warm voorstander zijn van het opruimen van de sporen als barrière tussen de wijken aan oost en westkant van het station.

‘Onze partners’
In het twee kantjes lange antwoord maakt de burgemeester duidelijk dat ook de tweede versie van het spoorplan niet in de smaak valt bij ‘onze partners’. Daar worden spoorbeheerder ProRail mee bedoeld (‘de grote expert’) en de NS.

Volgens Hillenaars sluit het plan niet genoeg aan op de prioriteiten van die partners. Eerst moeten er meer mensen met trein en bus reizen in Maastricht. Daarmee stijgt ‘Maastricht’ op de ranglijst bij ProRail en NS. Pas dan zullen de partners investeren in het spoor belangrijker gaan vinden en wordt een haalbaarheidsstudie ‘meer opportuun’. Meer ‘leefbaarheid’ is niet genoeg argument om te investeren in het ov-knooppunt Maastricht, benadrukt de burgemeester. Uit de brief blijkt ook dat de gemeente vasthoudt aan haar idee om de passerelle te vervangen en een fietsbrug te bouwen tussen de Sint Maartenslaan en de Meerssenerweg

Wenkend perspectief’
Pas op de lange termijn ziet Maastricht het spoorplan terug. Er wordt geschreven aan een nota waar de stad in de komende 16 jaar naartoe wil. In die ‘omgevingsvisie 2040’ wordt uitgewerkt hoe de barrière van het spoor kan worden aangepakt en hoe de ruimte rond het station beter gebruikt worden. Ondertunneling is daarbij ‘een wenkend perspectief’ volgens de brief.

Opmerkelijk is de slotzin van de brief. De Buurtnetwerken vroegen in januari om een onderzoek, de gemeente wijst dat nu af, maar vindt toch dat de ambities van beide partijen bij elkaar passen: ‘We constateren dat de aandacht en inzet die er voor het stationsgebied is, past bij de ambitie die u ook heeft, en (h)erkennen daarmee de aandacht die u als buurtnetwerken vraagt voor het potentieel van de stationsomgeving.’

Bron: website buurtnetwerk Wyckerpoort


Geplaatst

in

, ,

door

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *