Van de Lourdeskerk tot Den Haag en Brussel
Letterlijk tot de laatste stoel was de sacristie van de Lourdeskerk zaterdag 9 maart bezet. Gastheer pastor Mattie Jeukens zag dat de bijeenkomst over het plan ‘Boven het spoor’ van Jo Coenen en Luc Soete meer dan 60 buurtbewoners trok.
Een van de aanwezigen is Gabriëlle Heine, voorzitter van de CDA-fractie in de gemeenteraad. Zij steunt het plan ‘want het sluit precies aan bij onze problemen. Er zijn heel veel positieve reacties gekomen, ook uit de gesprekken met de buurtnetwerken. De volgende stap is om dit bij de regering aan te kaarten. Dit plan gaat over de leefbaarheid in de stad maar het is niet alleen goed voor Maastricht, het kan voor Nederland een poort naar Europa worden.’
De problemen waar Gabriëlle Heine op doelt zijn de overwegen Dr. Ariënslaan en Duitse Poort (‘daar hebben we vier jaar over gekeuveld’), de verouderde passerelle en de ontbrekende verbinding tussen Sint Maartenslaan en Wyckerpoort.
‘Den Haag’ en ‘Brussel’
Gabriëlle Heine wil dat ‘Den Haag’ het plan op de agenda zet, Luc Soete draagt inmiddels het idee uit bij de Europese Commissie in Brussel. Want de omvorming van een verouderd spooremplacement dat een stad verdeelt naar een nieuw stuk stad voor wonen, werken en reizen met trein en bus kan een voorbeeld zijn voor heel Europa. Veel oudere steden kampen met hetzelfde probleem als Maastricht. ‘Brussel’ kan ook een belangrijke rol spelen bij het financieren van het plan. De kosten lopen in de honderden miljoenen maar stelt Luc Soete op een reactie uit de zaal: ‘Je krijgt ook enorm veel baten.’
Tuintjes terug?
Tijdens hun toelichting aan de hand van een meters Iange print van het stationsgebied en de omliggende wijken wordt duidelijk hoe in 2,5 jaar tijd het spoorplan ‘Boven het spoor’ is uitgegroeid van een idee naar een gedetailleerd plan. De vragen vanuit de buurtbewoners tijdens de bijeenkomst gaan soms in detail nog dieper. Zo zijn er vragen over de gevolgen voor de bestaande verbindingen (Jo Coenen: ‘Wij gaan helemaal niets afsluiten, de huidige wegen blijven zoals ze zijn.’) Ook wordt bijvoorbeeld gevraagd of de woningen naast de Scharnerweg-tunnel straks hun oorspronkelijke tuintjes terug krijgen (Jo Coenen: ‘Dat zit er niet in.’)
Duidelijk wordt wel: er komt een nieuwe laan aan de Wyckerpoort-kant van het station, pal naast het stationsgebouw en een nieuw busstation. De laan komt uit bij een nieuw aan te leggen plein voor de Koepelkerk en loopt in de richting van de MOSA-fabriek parallel aan de Meerssenerweg.
Mooie afronding
Aan het begin -als er naarstig wordt gezocht naar extra stoelen- is Jo Coenen aangenaam verrast door de opkomst: ‘Zo’n grote belangstelling hadden wij niet verwacht.’ Na afloop is hij samen met Luc Soete tevreden: ‘Hiermee hebben wij een oude belofte aan Mattie ingelost. Voor ons is deze bijeenkomst in de Lourdeskerk, in een aangename omgeving met intimiteit, een mooie afronding.’ Luc Soete: ‘Het is nu aan de burgers om dit initiatief over te nemen.’